Observationsunderlaget
Undervisningsskicklighet i praktiken (USiP)
med iakttagbara läraraktiviteter
Används på skolor över hela landet
“Vi har tillsammans börjat prata samma ”språk” om undervisningen.”
Maria Franzén, bitr. rektor på Tiundaskolan i Uppsala
“Det bidrar till det kollegiala lärandet. Vi blir bättre på att undervisa!”
Kajsa Andersson-Lundblad, FoU-chef, Norrköpings kommun
120 forskares samstämmiga insikter om vad som är framgångsrikt i klassrummet
Det nya observationsunderlaget omfattar tio dimensioner av undervisning som leder till studiero, motivation och lärande – dimensioner som över tid, och på senare tid, har varit återkommande i forskning som genomförts i Sverige och 14 andra länder. Forskningsbakgrunden samt kopplingar till styrdokumenten är väl dokumenterad och följer med boken med underlaget. 80 sidor som en “katalysator” för kollegialt lärande.
Nu kan lärare och rektorer se, prata om och utveckla evidensbaserat skicklig undervisning i praktiken
Den största fördelen med det nya observationsunderlaget är att det för varje dimension av skicklig undervisning finns rikt med tydliga iakttagbara läraraktiviteter beskrivna med fyra olika utvecklingssteg. Underlag för lärare att omsätta vetenskaplig grund till praktisk handling som leder till lärande.
Vad förväntar sig elever av sina lärares undervisning?
Det nya observationsunderlaget bygger även på vad forskning visat att elever förväntar sig av lärare som stöd för att lära. Med andra ord det som de beskriver att deras “bästa” lärare GÖR som leder till att de lär. Förväntningar som lyckligtvis nog motsvarar det forskarna för övrigt kommit fram tlll är framgångsrik undervisning.
Beprövade erfarenheter från 2500 genomförda lektionsobservationer sedan 2017
Observationsunderlaget är skapat av Skolkompaniet och Fibbla Kompetens i samarbete med BRAVOLesson. Det är utvecklat och beprövat i samband med 2500 systematiskt genomförda lektionsobservationer och därpå följande didaktiska samtal med varje lärare. Ett unikt arbete som pågått sedan 2017.
Djupare än Skolinspektionens
tidigare observationsschema
- Tio evidensbaserat viktiga dimensioner av skicklig undervisning.
- Inga bedömningsord utan beskriver progressionen i en matris.
- Fler och rikare exempel på iakttagbara läraraktiviteter.
- Utmanar även redan erfarna lärare.
Omfattar 10 dimensioner av skicklig undervisning
Lärandeprocesser – del 1
- Mål som utgångspunkt för lärandet
- Lärandemiljö
- Elevernas delaktighet i lärandet
- Synliggörande av lärandet av lärandet
- Användning av respons för lärande
Genomförandet – del 2
- Lektionens planering och genomförande
- Lärarens ledarskap i klassrummet
- Stöd till elever med olika behov
- Användning av rutiner
- Samarbetslärande
Utbildning för skolledare som vill fokusera på undervisningens kvalitet
Vi erbjuder utbildning, handledning och stöd för skolchefer och rektorer som vill organisera och leda systematiskt arbete för att utveckla skicklig undervisning i varje klassrum.
Det systematiska sättet att utveckla elevresultaten i varje klassrum
BRAVOLesson är app-webb-video för att systematiskt utveckla evidensbaserat skicklig undervisning i varje klassrum – för reflektion kring och analys av undervisningens kvalitet över tid.
Skicklig undervisning i varje klassrum