5 frågor att svara på för att systematiskt utveckla undervisningen nästa läsår
2022 lanserade vi observationsunderlaget Undervisningsskicklighet i praktiken (USiP). Ett stöd för att svara på de sannolikt mest obesvarade frågorna i svensk skola - frågorna för att nå samsyn om vad som är framgångsrik och skicklig undervisning. Med andra ord, den...
Hur mycket lärande skapar lärarna på din skola?
De tio procent skickligaste lärarna skapar 1,5 läsårs lärande per läsår medan de tio procent av lärarna som skapar minst lärande enbart skapar 0,5 läsårs lärande per läsår. Med andra ord, två elever som startar med samma kunskaper och förmågor, kan hamna på helt olika...
50 procent av besökarna på SETT hade inget svar på den här frågan
Vi ställde samma fråga till 100 besökare på Kistamässan under SETT i förra veckan - den ledande mötesplatsen inom innovativt och livslångt lärande. Frågan löd så här: När du besöker ett klassrum, hur ser du att det pågår skicklig undervisning på vetenskaplig grund?...
Measure what matters – ett budskap till skolchefer och rektorer
Just nu läser jag boken Measures what matters av John Doerr. Den handlar om hur flera av världens mest framgångsrika företag har formulerat nyckeltal och samlat data för att fokusera på de viktigaste processerna - de processer som gjort skillnad och dem så...
USiP pekas ut som en innovation på SETT
USiP är utvalt till Innovation Gallery under SETT Stockholm den 16-18 april.Observationsunderlaget Undervisningsskicklighet i praktiken (USiP) gör det abstrakta konkret och samsyn möjlig. 10 dimensioner i undervisningen som lärare GÖR tillsammans med eleverna när de...
Vi har följt skolans “värsta klass” en hel skoldag
Tillsammans med våra partners har vi erfarenheter från mer än 2.500 systematiska lektionsobservationer. De har genomförts på uppdrag av skolor och kommuner. Som en del av det har vi vid några tillfällen blivit ombedda att följa skolans "värsta klass" under en hel...
24 procent av skolledarna inte ansvariga för undervisningens kvalitet
Vi deltog på Nordisk Skolledarkongress i Göteborg den här veckan. Vi ställde samma fråga till 50 skolledare: Vem är ansvarig för undervisningens kvalitet på din skola? Tolv av de tillfrågade svarade att det var lärarnas ansvar. Övriga ansåg att de själva var det och...
Planen som skulle placera svensk skola i toppen av PISA
Planen är en del av verktygslådan för skolchefer och rektorer som är ansvariga för undervisningens kvalitet i varje klassrum Forskning vid Stanford University visar att om en nation stöttar och lyfter de 8 procent av lärarna som skapar minst lärande i klassrummet till...
Örkelljunga kommun ska utveckla skicklig undervisning i varje klassrum till 2027
Örkelljunga kommun är den första kommunen som har skrivit ett 3-års avtal för att utveckla och säkerställa skicklig undervisning på vetenskaplig grund i varje klassrum. Förra veckan startade Örkelljungas grundskoleorganisation planeringen med experterna som...
Skolchefens 5 frågor till rektorerna – och till sig själv
Här är de frågor som du som skolchef kan använda vid nästa rektorsmöte. Frågor som leder till diskussion om kärnan i skolans kvalitetsarbete - undervisningens kvalitet. Det pågår en förändring i svensk skola. På fler och fler skolor samt i hela kommuner observerar...
Skicklig undervisning i varje klassrum