Vårt bibliotek med mallar för lektions observationer – dimensioner av god undervisning på vetenskaplig grund
Exempel på mallar från skolor, kommuner och organisationer
Dessa bygger ofta på eller är influerade av observationsmallar som vilar på vetenskaplig grund.
Evidensbaserade mallar från officiella organisationer, experter och forskare
Baserade på forskning eller beprövad erfarenhet kring dimensioner av vad god undervisning är.
Exempel på mallar från olika länder i Norden, Europa och Världen
Jämför med mallar från olika länder för att se skillnader i fokus mellan olika utbildningskulturer.
Välj mall/mallar som du vill använda i BRAVOLesson eller bli inspirerad när du skapar en egen mall
Dela mera! Här delar skolor, kommuner och organisationer med sig av sina erfarenheter kring vad som är god undervisning. Här delar de sina mallar för lektionsobservationer med andra för att i gengäld kunna få mer insikter tillbaka från andra. Välkommen att dela med er ni också. Kontakta oss på info@bravolesson.se
Exempel på mallar från skolor, kommuner och organisationer
1.14 Fokus på läroplanen – observationsunderlag för verksamhetsbesök – Olympicaförskolan
Olympicaförskolorna har skapat ett underlag för verksamhetsbesök med fokus på läroplanen och undervisningen. De har också bestämt sig för en process. Lite av den får du en inblick i om du läser den första raden överst i underlaget.
1.12 – 1.13 Observationsunderlag – Montessori Bjerred
På Montessori Bjerred har man tagit fram två underlag. Ett med fokus på lärmiljön i klassrummet och ett med fokus på läraren i den fria arbetsstunden.
1.11 Observationsschema – Fokus start-slut av lektioner – Ludvika kommun
I Ludvika har man tagit fram ett eget observationsschema avgränsat till lektionsstart och lektionsslut. Det bygger på/har inspirerats av skolforskaren Marcus Samuelssons bok Lärandets ordning och reda samt Skolinspektionens observationsprotokoll och forskningssammanställning Framgång i undervisningen. När detta används är det uppdelat i ett separat för lektionsstart och ett för lektionsslut.
1.10 Observationsschema – Hållbara strukturer, regler och rutiner – Eklidens skola
Mikrobesök för makroeffekt på Eklidens skola i Nacka kommun. Obsevationsschemat användes under läsåret 2017/2018 för att göra många korta lektionsobservationer och för att systematiskt samla data utan koppling till person/lärare. Genom de många besöken och systematiken fick man fram statistik. Den gav alla på skolan en bild att tillsammans diskutera kring: “så här ser undervisningen ut just nu avseende starten och slutet av våra lektioner”.
1.9 Observationsschema för lektion – Söråkers skola i Timrå kommun
Detta är ett observationsschema från Söråkers skola i Timrå kommun. Det följer lektionens kronologi på ett tydligt sätt och har följande områden: 1. Fokusering 2. Elever i lärande 3. Avfokusering 4. Allmänt förhållningssätt (handlar om ett gynnsamt klimat för lärande). Det finns också uppdelat i tre olika delar eftersom de använder de ofta använder schemat på det sättet – observationer och samtal om de enskilda delarna 1 – 3.
1.8 Pedagogisk uppföljning av lektion – Vialundskolan i Kumla kommun
Detta observationsschema från Vialundskolan i Kumla kommun startar med lektionens planering och start. Det fortsätter hela vägen till lektionens slut och tar upp många av de dimensioner som finns med i Skolinspektionens observationsschema utan att vara lika omfattande. Frågor på slutet som underlag för ett samtal efteråt.
1.7 Lektionsbesök i Filipstads kommun – pedagogiska samtal av Tage Nordkvist
Nyckeln till tydligt förbättrade elevresultat i Filipstad har varit arbetet med lektionsobservationer och därpå följande samtal och coachning. Detta exempel har mer karaktären av ett samtalsunderlag.
1.6 Observationsmall för formativa processer – Kumla kommun
I Kumla jobbar man med fokus på formativ bedömning för lärande med detta observationsschema.
1.5 Lektionsbesök i Höörs kommun
Höörs kommuns egna observationsschema till viss del inspirerat av Skolinspektionens dito.
1.4 Lektionsbesök – Plusgymnasiet i Kristianstad
Ett mycket konkret observationsschema som används fyra gånger per läsår för varje lärare.
1.3 Sickla skola observationsschema
Detta observationsschema är inspirerat av Skolinspektionens dito.
1.2 Observationsmall av förskolans kvalitet – avdelning – Kumla kommun
En av flera mallar för lektionsobservationer som Kumla kommun använder i sitt systematiska kvalitetsarbete.
1.1 Bedömning av fritidshemmets kvalitet – Kumla kommun
En av flera mallar för lektionsobservationer som Kumla kommun använder i sitt systematiska kvalitetsarbete.
Evidensbaserade mallar från officiella organisationer, experter och forskare
2.13 NYHET! Observationsunderlaget Undervisningsskicklighet i praktiken
BRAVOLesson lanserar detta underlag som beskriver undervisningsskicklighet på fyra nivåer med iakttagbara läraraktiviteter. Det utgår ifrån skolans uppdrag för grundskola, gymnasium och vux. Det innehåller 10 dimensioner av skicklig undervisning som leder till lärande och varit återkommande i svenska och internationell forskning över tid. Det har prövats under 1800 lektionsobservationer, och därpå följande samtal med varje lärare, som Skolkompaniet och Fibbla Kompetens har genomfört.
Rättigheter för en skola att använda underlaget från 5.900 kr (engångskostnad), exkl. moms och frakt. Ett 5-pack av boken med och om underlaget ingår. BRAVOLessons kunder får 25 procents rabatt på priset för rättigheterna.
2.12 Observationsunderlag för onlineundervisning
BRAVOLesson har inte hittat några exempel på observationsunderlag specifikt för distans-, fjärr- eller onlineundervisning i Sverige. BRAVOLesson har därför skapat ett nytt observationsunderlag utifrån Skolverkets forskningsöversikt kring onlineundervisning samt Skolinspektionens befintliga forskningsbaserade observationsschema.
2.11 Skolinspektionens underlag för lektionsobservationer vid kvalitetsgranskningar
Bedömningsområde 2: Undervisning
Skolinspektionens nya observationsunderlag med de kvalitetskriterier som de observerar under sina kvalitetsgranskningar. Underlaget beskriver kvaliteterna i undervisningen på två nivåer: “i hög utsträckning” och “i låg utsträckning”.
Övriga bedömningsområden:
– Rektorsledarskap
– Trygghet och studiero
– Bedömning och betygsättning
2.10 Utvecklad version av Skolinspektionens observationsschema – enbart del 1
Detta är en utvecklad version med extra textfält nederst med rubriker som är tänkta att stimulera till ett reflekterande samtal efter lektionen och observationen. Skolinspektionens observationsschema i original har bara ett textfält med rubriken “Kommentrarer”.
2.9 John Steinberg – Co-coaching för ömsesidig handledning mellan lärare
BRAVOLesson inleder ett samarbete med John Steinberg, författare och föreläsare som är expert på undervisning och feedback till lärare. John har skrivit många böcker med konkreta insikter och råd kring undervisning.
Nu erbjuder vi ett paket med hans underlag för co-coaching i kombination med fem ex av hans bok Hitta lärarnas guldstunder.
Pris för hela paketet 3.670 kr per skola, exkl moms och frakt. Observations-underlaget för co-coaching kan då användas inne i BRAVOLesson.
Klicka på knappen för ett smakprov av vad det innehåller.
Observationsunderlaget har följande delar: 1. Bakgrund och instruktioner
2. Lärarnas förberedelser tillsammans
3. Genomförandet av observationen
4. Co-coaching/feedback
2.8 Ledarskap i klassrummet – ett observationsprotokoll av Marcus Samuelsson
BRAVOLesson inleder ett samarbete med Marcus Samuelsson, leg. lärare i slöjd och professor i pedagogik vid Högskolan Väst. Marcus har forskat kring ledarskapet i klassrummet. Nu erbjuder vi ett paket med hans nya evidensbaserade observationsunderlag i kombination med tre ex av hans bok Lärandets ordning och reda.
Pris för hela paketet 3.740 kr per skola, exkl moms och frakt. Observations-underlaget kan då användas inne i BRAVOLesson.
Klicka på knappen för ett smakprov av vad det innehåller.
Observationsunderlaget har följande delar: 1. Procedurer, regler och rutiner,
2. Relationer, 3. Undervisningsklimat,
4. Förväntningar och motivation samt
5. Disciplinära interventioner.
2.7 Skolinspektionens observationsschema – enbart del 4
Del 4: Uppföljning, återkoppling och reflektion över lärandet.
2.6 Skolinspektionens observationsschema – enbart del 3
Del 3: Tydlighet i mål, innehåll och struktur.
2.5 Skolinspektionens observationsschema – enbart del 2
Del 2: Individanpassning, variation och utmaning.
2.4 Skolinspektionens observationsschema – enbart del 1
Del 1: Trygg, stödjande och uppmuntrande lärandemiljö.
2.3 Skolverket. – Aktuell kvalitet på en förskoleavdelning – översikt
Samma som 2.2 men enbart den kortare summerande delen av observationsschemat. OBS. Gäller inte enskild pedagog.
2.2 Skolverkets matris för aktuell kvalitet på en förskoleavdelning
Matrisen kan användas som stöd när du ska beskriva, bedöma och analysera den aktuella kvaliteten på en förskolenhet.
2.1 Skolinspektionens observationsschema – hela med alla fyra delarna
Detta bygger på vad som är bra undervisning enligt forskningen. Det används av myndigheten i deras officiella inspektioner.
Exempel på mallar från olika länder i Norden, Europa och Världen
3.13 England. World class teaching – Lesson learning review
Detta är ett observationsunderlag från Southfield School i Kettering, England – en lesson learning review. Skolan är rankad som en av Englands fem procent bästa skolor. De arbetar extremt medvetet både på bredden och på djupet med feedback till lärare för att utveckla undervisningen och inlärningen.
3.12 How teachers are using questions to students in the classroom – indicators
Detta är en lista med viktiga dimensioner kring hur läraren arbetar med frågor till eleverna under en lektion. Framtagen av Howard Pitler. Lärare, rektor och fil dr i pedagogik från USA. Expert på lektionsobservationer och författare av boken Classroom Instruction that Works.
OBS. Denna lista kommer inom kort att göras om till ett observationsunderlag på svenska.
3.11 Norge. observasjon struktur og regler
Publicerat av Udir som är Norges motsvarighet till Skolverket.
3.10 Norge. Observasjon motivasjon og forventninger
Publicerat av Udir som är Norges motsvarighet till Skolverket.
3.9 Norge. Observasjon laeringskultur
Publicerat av Udir som är Norges motsvarighet till Skolverket..
3.8 Norge. Vurdering av egen praksis struktur og regler
Publicerat av Udir som är Norges motsvarighet till Skolverket.
3.7 Norge. Vurdering av egen praksis stottendere lasjoner
Publicerat av Udir som är Norges motsvarighet till Skolverket.
3.6 Norge. Vurdering av egen praksis motivasjon og forventninger
Publicerat av Udir som är Norges motsvarighet till Skolverket.
3.5 Norge. Vurdering av egen praksis laeringskultur
Publicerat av Udir som är Norges motsvarighet till Skolverket.
3.4 England. A prompt sheet for observing ICT lessons in primary schools
Detta observationsschema har utvecklats från Ofsted-kriterierna för effektiv undervisning.
Det tillhandahåller IKT-relevanta kriterier för användning vid observation av IKT-lektioner inom engelska primaryschools. Framtaget av den oberoende IKT-pedagogen Ian Brewer.
3.3 England. Lesson Observation template – from good teaching to great
Framtaget av Andy Goodeve som tidigare var rektor på GoldsmithPrimarySchool i Walsall.
3.2 England. School inspection Ofsted key indicators
Detta observationsschema utgår ifrån det som Ofsted, Englands motsvarighet till Skolinspektionen, använder. Publiceratav National Centre for for Excellence in the Teaching of Mathematics.
3.1 Australian. CGHS Lesson Observation Tool
Detta är ett observationsschema från Cheltenham Girls’ High School i Australien. Det utgår ifrån och är kopplat till standards från NESA som är deras nationella myndighet för standards inom utbildning.
Skicklig undervisning i varje klassrum