Möt skolledaren Daniel Söderberg
som med kollegor utvecklar undervisningen på Allbo Lärcenter
Allbo Lärcenter har ansvar för Alvesta kommuns gymnasieskola och vuxenutbildningar. Där håller Daniel Söderberg och rektorerna tillsammans med skolans fyra förstelärare nu på att skapa sin plan för att systematiskt utveckla kvaliteten i undervisningen – på vetenskaplig grund och med hjälp av verktyget BRAVOLesson. Syftet med detta är bland annat att alla lärare ska bli sedda, kunna se sitt eget hantverk tydligare och känna stolthet. Planen kommer att sträcka sig till slutet av 2021 och har bland annat som mål att lärarna på skolan kollaborativt ska utveckla undervisningen tillsammans som en del av vardagen.
Inom vuxenutbildning har det i många kommuner under många år om möjligt varit ännu större fokus på verksamhetens resurser och kostnader än inom andra skolformer. Nu sätter Allbo Lärcenter ännu tydligare fokus även på kvaliteten i verksamheten.
Planeringen för den här terminen
Detta är Allbo Lärcenters plan för planering och genomförande:
- HT 2019 – En introduktion till verktyget BRAVOLesson är genomförd och alla lärare har haft till uppgift att först göra en självvärdering med hjälp av Skolinspektionens observationsschema.
- VT 2020 – En konkret start med fokus på start och slut av lektioner.
- VT 2020 – Rektorer och förstelärare skapar tillsammans en plan för hur arbetet ska fortsätta i olika steg fram till 2021.
Självvärderingar och statistik
Allbo Lärcenter har valt att arbeta med verktyget BRAVOLesson av olika anledningar. En anledning är att systemet inte är en metod utan gör det möjligt att helt fritt välja arbetssätt och observationsunderlag. BRAVOLesson hjälper också till att automatiskt sammanställa all data så att man med statistik kan se vilka dimensioner av god undervisning som är skolans styrkor och vilka som är viktiga utvecklingsområden. Ett exempel på detta är att självvärderingarna kommer att ge en bild av vad lärarna själva känner att deras styrkor och utvecklingsområden är utan att man kan koppla det till enskilda lärare.
“En av anledningarna till att vi har valt BRAVOLesson är att vi ska kunna arbeta på ett GDPR-säkrat sätt. Nu finns informationen på ett ställe med den typ av säkerhet som krävs istället för att det flyter omkring på papper eller i andra it-lösningar som vi använder för annat.
Daniel Söderberg, skolledare, Allbo Lärcenter
Allbo Lärcener använder dessa observationsunderlag
På Allbo Lärcener har man en skollicens. Det innebär att alla lärare har ett eget konto i BRAVOLesson. På skolan har man tillgång till dessa observationsunderlag till att börja med tillsammans med ett observationsunderlag för fokus på start och slut av lektioner.
Relaterade nyheter
Nya fördelar med BRAVOLesson
SENASTE NYTT FRÅN BRAVOLESSON Utmaningarna som följer med pandemin för skolan fortsätter. Med det här nyhetsbrevet ger vi er exempel på hur man trots det kan fokusera på undervisningens kvalitet....
Observationsunderlag för förskolans arbete med läroplanen
Olympicaförskolan har sex förskolor i mellersta Sverige. Från och med den här teminen blir deras skolledares verksamhetsbesök än mer systematiska. De har beslutat sig för en process som utifrån...
Funktioner för att i pandemitider fokusera på undervisningen och vad den leder till
Stöd för självreflektioner och återkoppling till lärare - på distans Vi visar här hur man kan använda BRAVOLesson för att ge systematisk återkoppling till lärare utan att själv besöka klassrummet...
Undervisning i världsklass – 12 dimensioner
Hej, alla som vill och orkar tänka lite skolutveckling under pandemin! Det råder lärarbrist. Det råder samtidigt i Sverige brist på forskningsbaserade observationsunderlag för återkoppling till...
Så utvecklade de undervisningen under HT2020 – exempel från skolor och kommuner
Detta är ett blogginlägg för er som är sugna på att tänka lite skolutveckling trots alla utmaningar som Corona för med sig. Vi har största respekt för allt arbete och ansvar som Sveriges skolledare...
En 4-års resa har börjat med mer samtal om undervisning än tidigare
BRAVOLesson har samtalat med Mats Östling som är Utvecklare utbildning i Tierps kommun. Undervisningsskicklighet i fokusHT 2020 var starten för Tierps kommuns arbete med fokus på lärarskicklighet...
Så lyftes mer än 40 skolors elevresultat samtidigt – webbinarium om Londons konkreta taktik
Intresserad av utvecklingstankar trots pandemins alla utmaningar? Under ett 30-minuters webbinarium får du ta del av Londons skolors extremt konkreta och logiska taktik - punkt för punkt - som lyfte...
Observationsunderlagets anatomi – grunderna för skolledare
Även om det är stora utmaningar kring Corona just nu går du kanske och funderar lite framåt. Kanske vill du utveckla undervisningens kvalitet på din skola? Kanske vill du organisera arbetet för att...
5 råd till skolchefer som vill skapa systematik kring arbetet med lektionsobservationer
Vi har satt samman fem råd till skolchefer som tillsammans med rektorerna vill skapa systematik kring arbetet med lektionsobservationer för fokus på undervisningens kvalitet. Vissa av råden blir...
Rektorspaket 2 – för fokus på ledarskapet i klassrummet och studiero
I samarbete med Professor Marcus Samuelsson har vi satt samman ett paket för rektorer. Det är för dig som tillsammans med lärarna under två läsår vill sätta systematiskt fokus på de viktiga...
Rektorspaket 1 – för fokus på undervisningens kvalitet för lärande
Vi har satt samman ett paket för rektorer som vill sätta systematiskt fokus på undervisningens kvalitet. För rektorer som tycker att hela Skolinspektionens observationsschema är för omfattande och...
Nytt läsår och 100 miljoner lektioner – 5 råd för att utveckla undervisningens kvalitet för lärande på din skola
Bildtext: Ett litet tips också - låt alla lärarna på din skola filma en egen lektion och göra en självvärdering. En sådan är alltid värdefull eftersom videofeedback till lärare enligt Hattie är det...