Möt skolledaren Daniel Söderberg
som med kollegor utvecklar undervisningen på Allbo Lärcenter
Allbo Lärcenter har ansvar för Alvesta kommuns gymnasieskola och vuxenutbildningar. Där håller Daniel Söderberg och rektorerna tillsammans med skolans fyra förstelärare nu på att skapa sin plan för att systematiskt utveckla kvaliteten i undervisningen – på vetenskaplig grund och med hjälp av verktyget BRAVOLesson. Syftet med detta är bland annat att alla lärare ska bli sedda, kunna se sitt eget hantverk tydligare och känna stolthet. Planen kommer att sträcka sig till slutet av 2021 och har bland annat som mål att lärarna på skolan kollaborativt ska utveckla undervisningen tillsammans som en del av vardagen.
Inom vuxenutbildning har det i många kommuner under många år om möjligt varit ännu större fokus på verksamhetens resurser och kostnader än inom andra skolformer. Nu sätter Allbo Lärcenter ännu tydligare fokus även på kvaliteten i verksamheten.
Planeringen för den här terminen
Detta är Allbo Lärcenters plan för planering och genomförande:
- HT 2019 – En introduktion till verktyget BRAVOLesson är genomförd och alla lärare har haft till uppgift att först göra en självvärdering med hjälp av Skolinspektionens observationsschema.
- VT 2020 – En konkret start med fokus på start och slut av lektioner.
- VT 2020 – Rektorer och förstelärare skapar tillsammans en plan för hur arbetet ska fortsätta i olika steg fram till 2021.
Självvärderingar och statistik
Allbo Lärcenter har valt att arbeta med verktyget BRAVOLesson av olika anledningar. En anledning är att systemet inte är en metod utan gör det möjligt att helt fritt välja arbetssätt och observationsunderlag. BRAVOLesson hjälper också till att automatiskt sammanställa all data så att man med statistik kan se vilka dimensioner av god undervisning som är skolans styrkor och vilka som är viktiga utvecklingsområden. Ett exempel på detta är att självvärderingarna kommer att ge en bild av vad lärarna själva känner att deras styrkor och utvecklingsområden är utan att man kan koppla det till enskilda lärare.
“En av anledningarna till att vi har valt BRAVOLesson är att vi ska kunna arbeta på ett GDPR-säkrat sätt. Nu finns informationen på ett ställe med den typ av säkerhet som krävs istället för att det flyter omkring på papper eller i andra it-lösningar som vi använder för annat.
Daniel Söderberg, skolledare, Allbo Lärcenter
Allbo Lärcener använder dessa observationsunderlag
På Allbo Lärcener har man en skollicens. Det innebär att alla lärare har ett eget konto i BRAVOLesson. På skolan har man tillgång till dessa observationsunderlag till att börja med tillsammans med ett observationsunderlag för fokus på start och slut av lektioner.
Relaterade nyheter
Skicklig undervisning i klartext – dimension 1 av 10
Skicklig undervisning i klartext. Det innebär att nu kan lärare och skolledare konkret se, prata om och tillsammans utveckla skicklig undervisning som leder till lärande på vetenskaplig grund....
Tidskalkylator för rektorer och skicklig undervisning
Hur mycket tid går det åt per vecka för att sätta systematiskt fokus på skicklig undervisning? Den frågan har vi fått från både skolchefer och rektorer. Vi har skapat Tidskalkylatorn för att svara...
Svensk skola flyttar fokus och BRAVOLesson växer
Fler och fler skolor och kommuner flyttar fokus från eleverna till undervisningens kvalitet för eleverna. Kundbasen för app-webb-video-lösningen BRAVOLesson fortsätter därmed att växa år för år....
Elevernas förväntningar på Sveriges lärare det här läsåret
Forskning kring och intervjuer med elever har visat vad de förväntar sig av sina lärare som stöd för att lära. Det motsvarar den breda och djupa forskning som under de senaste decennierna...
För skolchefer som vill rusta sig själva och rektorerna
I det här frukostwebbinariet går vi igenom hur du som är skolchef leder och möjliggör rektorernas arbete med systematiskt fokus på undervisningens kvalitet. Med statistik gör du det även till en...
För rektorer som vill rusta sig själva för sin roll
I det här frukostwebbinariet går vi igenom hur du som rektor organiserar lärarnas systematiska fokus på undervisningens kvalitet. Skapa samsyn och förtroende. Gör arbetet tillsammans konkret så att...
Skolans kvalitetsdialoger 2.0 – med statistik från “sanningens ögonblick”
Kvalitetsdialoger där skolchefer, utvecklingsledare och rektorer diskuterar hur måluppfyllelsen - elevernas kunskapsutveckling - kan utvecklas har kommit för att stanna. Från och med i höst kommer...
“En innovation för svensk skola”- engelsk professor om Sveriges nya observationsunderlag
Svensk skolkultur håller på att ändras. Fler och fler skolledare vill sätta fokus på undervisningens kvalitet genom att titta på den, se vad den leder till och utveckla den tillsammans med lärarna....
Sveriges lärares viktigaste utvecklingsområde
I februari började skolor använda Sveriges nya evidensbaserade observationsunderlag för att se, prata om och utveckla skicklig undervisning som leder till lärande - Undervisningsskicklighet i...
Läsårsstartpaket deluxe
Alla är överens om en sak: det är undervisningen som har störst påverkan på elevernas lärande. Då måste en läsårsstart som har fullt fokus på evidensbaserad skicklig undervisning som leder till...
NYHET! Lärares undervisningsskicklighet beskriven på fyra nivåer
INBJUDAN TILL PRESSVISNING DEN 10 FEBRUARI, 2022 Nu kan lärare och skolledare se, diskutera samt tillsammans utveckla kvaliteterna som bygger skicklig undervisning som leder till lärande.BRAVOLesson...
Hur lyfte London undervisningen och sina skolor från Englands sämsta till de bäst presterande?
Frukostwebbinarium 11/1 kl. 07.30 – 08.15Passa på! Ett mycket uppskattat webbinarium som nu går i repris, kostnadsfritt. Under ett kort webbinarium får du ta del av Londons skolors extremt konkreta...