Möt skolledaren Daniel Söderberg
som med kollegor utvecklar undervisningen på Allbo Lärcenter
Allbo Lärcenter har ansvar för Alvesta kommuns gymnasieskola och vuxenutbildningar. Där håller Daniel Söderberg och rektorerna tillsammans med skolans fyra förstelärare nu på att skapa sin plan för att systematiskt utveckla kvaliteten i undervisningen – på vetenskaplig grund och med hjälp av verktyget BRAVOLesson. Syftet med detta är bland annat att alla lärare ska bli sedda, kunna se sitt eget hantverk tydligare och känna stolthet. Planen kommer att sträcka sig till slutet av 2021 och har bland annat som mål att lärarna på skolan kollaborativt ska utveckla undervisningen tillsammans som en del av vardagen.
Inom vuxenutbildning har det i många kommuner under många år om möjligt varit ännu större fokus på verksamhetens resurser och kostnader än inom andra skolformer. Nu sätter Allbo Lärcenter ännu tydligare fokus även på kvaliteten i verksamheten.
Planeringen för den här terminen
Detta är Allbo Lärcenters plan för planering och genomförande:
- HT 2019 – En introduktion till verktyget BRAVOLesson är genomförd och alla lärare har haft till uppgift att först göra en självvärdering med hjälp av Skolinspektionens observationsschema.
- VT 2020 – En konkret start med fokus på start och slut av lektioner.
- VT 2020 – Rektorer och förstelärare skapar tillsammans en plan för hur arbetet ska fortsätta i olika steg fram till 2021.
Självvärderingar och statistik
Allbo Lärcenter har valt att arbeta med verktyget BRAVOLesson av olika anledningar. En anledning är att systemet inte är en metod utan gör det möjligt att helt fritt välja arbetssätt och observationsunderlag. BRAVOLesson hjälper också till att automatiskt sammanställa all data så att man med statistik kan se vilka dimensioner av god undervisning som är skolans styrkor och vilka som är viktiga utvecklingsområden. Ett exempel på detta är att självvärderingarna kommer att ge en bild av vad lärarna själva känner att deras styrkor och utvecklingsområden är utan att man kan koppla det till enskilda lärare.
“En av anledningarna till att vi har valt BRAVOLesson är att vi ska kunna arbeta på ett GDPR-säkrat sätt. Nu finns informationen på ett ställe med den typ av säkerhet som krävs istället för att det flyter omkring på papper eller i andra it-lösningar som vi använder för annat.
Daniel Söderberg, skolledare, Allbo Lärcenter
Allbo Lärcener använder dessa observationsunderlag
På Allbo Lärcener har man en skollicens. Det innebär att alla lärare har ett eget konto i BRAVOLesson. På skolan har man tillgång till dessa observationsunderlag till att börja med tillsammans med ett observationsunderlag för fokus på start och slut av lektioner.
Relaterade nyheter
I huvudet på två rektorer som tänker systematiskt – webbinarium 2
Möt rektorer som systematiskt utvecklar undervisningens kvalitet.Välkommen till det andra frukostwebbinariet där du får träffa och kan ställa frågor till intressanta rektorer.Den 9 februari kl....
Rektors superkonkreta plan till och med juni 2023
God fortsättning på läsåret! Vi har tagit fram den här superkonkreta planen för VT2023 - för rektorer som vill ha stöd för att systematiskt börja utveckla evidensbaserad skicklig undervisning i...
Top 12 utveckla-undervisningen-tips från 2022
Under 2022 fortsatte den trend som blir tydligare för varje läsår i svensk skola – fler rektorer och kommuner börjar sitt arbete med systematiskt fokus på undervisningens kvalitet i varje klassrum....
En jul som känns så där helt fri från evidens
Vi önskar dig en jul som kännsså där helt fri från evidens. Låt den glänsa och glimma!Släpp fokus på varje lektionstimma! Ta fram din bok om ljusstöpningsteknik,och glöm för en stund det där om...
För skolchefer och rektorer – så lyfte London sina skolor till att bli de bäst presterande
Frukostwebbinarium 11/1 kl. 07.30 – 08.30 Passa på! Ett mycket uppskattat webbinarium som går i repris för tredje gången, kostnadsfritt.Den här gången visar vi även att förutsättningarna nu är på...
3-årigt projekt. Hur påverkas elevernas kunskapsutveckling när alla lärare tränas till att utföra evidensbaserad skicklig undervisning i varje klassrum?
Under tre år kommer lärare, skolledare och nyckelpersoner i tre kommuner att fokusera på evidensbaserad skicklig undervisning i alla klassrum. Med andra ord undervisning som forskning över tid har...
Läs om rektorerna som gav “Skicklig undervisning” till alla lärarna – för att utveckla den tillsammans
På Tiundaskolan i Uppsala bestämde man sig i slutet av vårterminen för att satsa på det nya evidensbaserade observationsunderlaget Undervisningsskicklighet i praktiken för att tillsammans med...
I huvudet på en rektor som tänker systematiskt – webbinarium 1 av 2
Möt två rektorer som systematiskt utvecklar undervisningens kvalitet.Välkommen till det första av två frukostwebbinarier där du får träffa och kan ställa frågor till två intressanta rektorer.Den 12...
Skolchefer – så leder ni rektorernas fokus på likvärdig undervisning i varje klassrum
UPPSKATTAT FRUKOSTWEBBINARIUM i REPRIS "Jag var jätteimponerad av innehållet i webbinariet!""Ett riktigt värdefullt webbinarium." tycker två av snart 100 skolchefer som deltagit tidigare I det här...
Dimension 5 av 10 i klartext. Vad GÖR en skicklig lärare?
Från abstrakt till konkret. Sedan 2017 har 1800 systematiska lektionsobservationer, med påföljande samtal med respektive lärare, gjort det möjligt att beskriva vad skickliga lärare gör i...
För rektorer – ny kompetensutveckling: Vad GÖR en skicklig lärare?
Bygg förbättringskapacitet för lärandefokus Detta är en extremt konkret utbildning. Målgruppen är skolchefer som vill rusta rektorerna, eller rektorer som vill rusta sig själva, för att kunna...
Debatt: Behöriga lärare är fel ambitionsnivå
En del elever får möjlighet att lära sig mer och andra mindre, år efter år. Det går att ändra på, det har forskning och praktiker redan visat. För att detta ska ske måste undervisningen observeras...