Möt skolledaren Daniel Söderberg
som med kollegor utvecklar undervisningen på Allbo Lärcenter
Allbo Lärcenter har ansvar för Alvesta kommuns gymnasieskola och vuxenutbildningar. Där håller Daniel Söderberg och rektorerna tillsammans med skolans fyra förstelärare nu på att skapa sin plan för att systematiskt utveckla kvaliteten i undervisningen – på vetenskaplig grund och med hjälp av verktyget BRAVOLesson. Syftet med detta är bland annat att alla lärare ska bli sedda, kunna se sitt eget hantverk tydligare och känna stolthet. Planen kommer att sträcka sig till slutet av 2021 och har bland annat som mål att lärarna på skolan kollaborativt ska utveckla undervisningen tillsammans som en del av vardagen.
Inom vuxenutbildning har det i många kommuner under många år om möjligt varit ännu större fokus på verksamhetens resurser och kostnader än inom andra skolformer. Nu sätter Allbo Lärcenter ännu tydligare fokus även på kvaliteten i verksamheten.
Planeringen för den här terminen
Detta är Allbo Lärcenters plan för planering och genomförande:
- HT 2019 – En introduktion till verktyget BRAVOLesson är genomförd och alla lärare har haft till uppgift att först göra en självvärdering med hjälp av Skolinspektionens observationsschema.
- VT 2020 – En konkret start med fokus på start och slut av lektioner.
- VT 2020 – Rektorer och förstelärare skapar tillsammans en plan för hur arbetet ska fortsätta i olika steg fram till 2021.
Självvärderingar och statistik
Allbo Lärcenter har valt att arbeta med verktyget BRAVOLesson av olika anledningar. En anledning är att systemet inte är en metod utan gör det möjligt att helt fritt välja arbetssätt och observationsunderlag. BRAVOLesson hjälper också till att automatiskt sammanställa all data så att man med statistik kan se vilka dimensioner av god undervisning som är skolans styrkor och vilka som är viktiga utvecklingsområden. Ett exempel på detta är att självvärderingarna kommer att ge en bild av vad lärarna själva känner att deras styrkor och utvecklingsområden är utan att man kan koppla det till enskilda lärare.
“En av anledningarna till att vi har valt BRAVOLesson är att vi ska kunna arbeta på ett GDPR-säkrat sätt. Nu finns informationen på ett ställe med den typ av säkerhet som krävs istället för att det flyter omkring på papper eller i andra it-lösningar som vi använder för annat.
Daniel Söderberg, skolledare, Allbo Lärcenter
Allbo Lärcener använder dessa observationsunderlag
På Allbo Lärcener har man en skollicens. Det innebär att alla lärare har ett eget konto i BRAVOLesson. På skolan har man tillgång till dessa observationsunderlag till att börja med tillsammans med ett observationsunderlag för fokus på start och slut av lektioner.
Relaterade nyheter
Nu öppnar vi klassrumsdörrarna! Stockholm 26/4
Välkommen till en nationell och mycket konkret konferens om den mest outnyttjade möjligheten för den svenska skolan att öka arbetsglädjen och förbättra elevresultaten – feedback till lärare. ...
Ytterligare tre kommuner väljer BRAVOLesson för alla skolor
Många nya kunder under höstterminen och i samband med terminsstarten. Vi är glada över att fler och fler enskilda skolor väljer att satsa på bättre och bättre undervisning. Skolor som tidigare hade...
Om magiskt bra undervisning – att ta med sig in i 2018. Missa inte den här videon!
Vi tror på bättre och bättre undervisning under 2018. Se videon och lyssna på ett mycket inspirerande anförande av den före detta läraren Christopher Emdin. Han menar att det till och med går att...
Intressant prioritering i slutet av den här videon! Kan rektorer prioritera så?
Lektionsobservationer i Filipstad sedan 2010. Titta på den här videon - klicka på bilden ovan - och få både rektorns och läraren Kajsa Krigströms perspektiv. Kolla speciellt på slutet av videon där...
Så här har en skola tänkt och gjort när de startade med BRAVOLesson
Eklidens skola i Nacka kommun. Har skapat ett observationsschema för mikrobesök på lektioner. Med det har de den här terminen genomfört en mängd lektionsbesök för att skaffa sig en generell bild av...
God undervisning – Länkar för inspiration och diskussion
Här har vi samlat ett antal länkar med både inspirerande och tänkvärt materiel kring god undervisning och hur den kan bli ännu bättre. Diskutera och dela med kollegor och andra som du känner....
Flödesschema för fokus på bättre och bättre undervisning
Det går att förbättra både undervisningen och elevernas resultat! Undervisningen kan bli bättre och bättre och bättre… Fokus på vad som verkligen händer i klassrummen är enligt bland annat Höög & Johanssons forskning ett av karaktärsdragen för framgångsrika skolor…
Pressinformation: Endast elva procent av lärarna får feedback på sin undervisning
Enbart 35 procent av lärarna i grund- och gymnasieskolan har haft besök i sitt klassrum någon gång de två senaste terminerna – av rektor, förstelärare eller kollega. I många fall leder inte besöken till…
Möt BRAVOLesson på SETT Syd i Malmö 30-31 oktober
Är ni intresserade av att ta nästa steg i ert systematiska förbättringsarbete? I monter B:30 kommer vi att ha fokus på att utveckla det som lärare älskar - att undervisa. BRAVOLesson är app, webb...
Nya exempel på mallar för lektionsobservationer i vårt öppna bibliotek
Nu finns det fler nya exempel på mallar för lektionsobservationer i vårt bibliotek på BRAVOLessons hemsida.
Pedagogisk uppföljning av lektion. En ny mall med en struktur som…
8 olika sätt att fokusera på bättre och bättre undervisning
På DN Debatt skiver skolminister Fridolin idag 171006 om “… lärares och rektorers rätt att utvecklas i yrket.”
Vi håller med. Alla lärare är värda att bli sedda och få möjlighet att…
Vad planerar en pedagogisk ledare allra först inför ett nytt läsår?
- Jag känner mig lyft, säger läraren Kajsa Krigström. I Filipstad har man arbetat med systematiska lektionsobservationer sedan 2010. Rektor Gun Palmkvist börjar sin planering inför ett nytt...