Möt skolledaren Daniel Söderberg
som med kollegor utvecklar undervisningen på Allbo Lärcenter
Allbo Lärcenter har ansvar för Alvesta kommuns gymnasieskola och vuxenutbildningar. Där håller Daniel Söderberg och rektorerna tillsammans med skolans fyra förstelärare nu på att skapa sin plan för att systematiskt utveckla kvaliteten i undervisningen – på vetenskaplig grund och med hjälp av verktyget BRAVOLesson. Syftet med detta är bland annat att alla lärare ska bli sedda, kunna se sitt eget hantverk tydligare och känna stolthet. Planen kommer att sträcka sig till slutet av 2021 och har bland annat som mål att lärarna på skolan kollaborativt ska utveckla undervisningen tillsammans som en del av vardagen.
Inom vuxenutbildning har det i många kommuner under många år om möjligt varit ännu större fokus på verksamhetens resurser och kostnader än inom andra skolformer. Nu sätter Allbo Lärcenter ännu tydligare fokus även på kvaliteten i verksamheten.
Planeringen för den här terminen
Detta är Allbo Lärcenters plan för planering och genomförande:
- HT 2019 – En introduktion till verktyget BRAVOLesson är genomförd och alla lärare har haft till uppgift att först göra en självvärdering med hjälp av Skolinspektionens observationsschema.
- VT 2020 – En konkret start med fokus på start och slut av lektioner.
- VT 2020 – Rektorer och förstelärare skapar tillsammans en plan för hur arbetet ska fortsätta i olika steg fram till 2021.
Självvärderingar och statistik
Allbo Lärcenter har valt att arbeta med verktyget BRAVOLesson av olika anledningar. En anledning är att systemet inte är en metod utan gör det möjligt att helt fritt välja arbetssätt och observationsunderlag. BRAVOLesson hjälper också till att automatiskt sammanställa all data så att man med statistik kan se vilka dimensioner av god undervisning som är skolans styrkor och vilka som är viktiga utvecklingsområden. Ett exempel på detta är att självvärderingarna kommer att ge en bild av vad lärarna själva känner att deras styrkor och utvecklingsområden är utan att man kan koppla det till enskilda lärare.
“En av anledningarna till att vi har valt BRAVOLesson är att vi ska kunna arbeta på ett GDPR-säkrat sätt. Nu finns informationen på ett ställe med den typ av säkerhet som krävs istället för att det flyter omkring på papper eller i andra it-lösningar som vi använder för annat.
Daniel Söderberg, skolledare, Allbo Lärcenter
Allbo Lärcener använder dessa observationsunderlag
På Allbo Lärcener har man en skollicens. Det innebär att alla lärare har ett eget konto i BRAVOLesson. På skolan har man tillgång till dessa observationsunderlag till att börja med tillsammans med ett observationsunderlag för fokus på start och slut av lektioner.
Relaterade nyheter
Så tänker rektorn på skolan som nått högre elevresultat genom fokus på bättre och bättre undervisning – Fredrik Sjövall
Vi har samtalet med Fredrik Sjövall, rektor på Kumlaby skola i Kumla. Under samtalet med Fredrik var även Åsa Granberg med. Hon arbetar som specialpedagog på Kumlaby skola. Efter intervjun har...
Lektionsobservationer. Så här enkelt på webben.
Så här enkelt fungerar BRAVOLesson för er som vill arbeta systematiskt med kärnan i skolans kvalitetsarbete - fokus på bättre och bättre undervisning genom lektionsobservationer och kollegialt...
Välkommen till konferens under Skolforum/Framtidens lärande! “Öppna klassrumsdörrarna: Steg för steg mot bättre elevresultat”
Stockholm den 29-30/10 “Steg för steg mot bättre resultat, baserat på vetenskap och beprövad erfarenhet.” Lätt att säga. Inte lika lätt att göra. Vi presenterar tre steg som kan vara en...
Ny guide leder till förbättringar i undervisningen redan första terminen
Pressinformation 180824 Nu släpper BRAVOLesson en konkret och kostnadsfri guide för hur skolor och kommuner kan införa systematiskt arbete för bättre och bättre undervisning. Att vara lärare...
Läs om “Den mest outnyttjade möjligheten” på almedalen.se
Bara var tionde lärare får feedback på sin undervisning trots att forskning visar att det är bland de starkaste verktygen för att förbättra både undervisningen och elevernas resultat. Det innebär...
Nytt samarbete: Så här bygger ni förtroende för feedback till lärare – John Steinbergs co-coaching program
Vi kommer från en kultur där klassrumsdörren generellt har varit stängd på svenska skolor. Enligt en undersökning av Novus läsåret 2016/2017 så fick enbart 11 procent av lärarna i grund- och...
Nytt samarbete: Så sätter ni fokus på ledarskapet i klassrummet – Marcus Samuelsson bok och nya observationsmall
Det är ingen tillfällighet att vissa lärare lyckas leda sin undervisning så att deras elever lär sig och utvecklas kunskapsmässigt och socialt. Forskning visar att det är resultatet av dessa lärares...
Konferensen “Nu öppnar vi klassrumsdörrarna!” – dokumentation och intervjuer
26 april 2018 på Musikaliska i Stockholm Konferensen Framtidens lärande – Nu öppnar vi klassrumsdörrarna! arrangerades av Stiftelsen DIU och BravoLesson Välkomna! Peter Becker, Stiftelsen DIU och...
Konferens: Massor med input för bättre och bättre undervisning i skolvardagen – en summering
Den 26 april arrangerade Framtidens lärande och BRAVOLesson konferensen "Nu öppnar vi klassrumsdörrarna". Det blev en fullmatad dag med ett varierat innehåll kring lärarnas professionsutveckling....
Hallstahammar inför digitalt stöd för lektionsobservationer för alla lärare och rektorer
Sedan 2016 har rektorerna i Hallstahammar arbetat med systematiska lektionsobservationer och coachande samtal med lärarna. Lärare känner sig sedda och upplever att de får stöd i att utveckla sitt...
Mats Rosenkvist på GP Debatt: Den mest outnyttjade möjligheten till bättre elevresultat – feedback till lärarna
Det långsiktiga arbetet på nationell nivå för att utveckla ett starkt professionsprogram för skolledare och lärare är oerhört viktigt. Mats Rosenkvist, BRAVOLesson/Successful Schools Sverige skriver...
“Mikrobesök med makroeffekt.” Ny talare klar inför: Nu öppnar vi klassrumsdörrarna! Stockholm 26/4
Välkommen till en konkret konferens om den mest outnyttjade möjligheten för den svenska skolan att öka arbetsglädjen och förbättra elevresultaten – feedback till lärare. Mats Strandler, rektor på...