Här är de frågor som du som skolchef kan använda vid nästa rektorsmöte. Frågor som leder till diskussion om kärnan i skolans kvalitetsarbete – undervisningens kvalitet. Det pågår en förändring i svensk skola. På fler och fler skolor samt i hela kommuner observerar skolledare lärare och lärare observerar kollegor – systematiskt utvecklar de undervisningen tillsammans.
Hela diskussionen med rektorsgruppen inleder du med den här frågan:
Hur viktigt (på en skala från 1-10) är det för dig/din skola/oss att höja elevernas kunskapsresultat?
Utifrån det ställer du de här 5 frågor till rektorerna … och till dig själv
- Vad vet du om undervisningens kvalitet i varje klassrum – på vetenskaplig grund? **
- Vad har du för data som gör att du kan analysera undervisningens kvalitet – vilka är era styrkor och utvecklingsområden?
- På vilken plats hamnar undervisningens kvalitet bland din skolas prioriterade utvecklingsområden?
- Vilka blir de negativa konsekvenserna om du/ni på din skola inte utvecklar undervisningens kvalitet – för vem/vilka?
- Kan du/ledningsgruppen på din skola systematiskt lägga 1 ½ timma **** per lärare per termin nu och de kommande läsåren?
- Se video om en rektor som har koll på de här frågorna (1:18 min)
- Boka ett webbmöte med henne för att veta mer detaljer
- Boka ett webbmöte med oss om hur skolchef/skolledare utvecklar skicklig undervisning i varje klassrum
** Med andra ord, utifrån detaljerna i den undervisning som forskning visat är mest framgångsrik.
**** För lektionsobservation och efterföljande didaktiskt, reflekterande och coachande samtal.
PS. För att göra detta arbete behöver ni skapa samsyn kring vad som är undervisningsskicklighet i praktiken (USiP) (video 1:24 min)
Skicklig undervisning i varje klassrum